Bellen met M. 0800 7000
Alleen bij een telefonische melding kunnen wij je laten weten of we de melding kunnen doorzetten.
Meld Misdaad Anoniem is momenteel telefonisch niet bereikbaar.
Melden kan online via de beveiligde omgeving.
Technische storing
Door een technische storing is melden momenteel niet mogelijk. Probeer het later nog eens.
Bellen met 0800-7000
- Hoe verloopt een gesprek met M.?
Ieder gesprek is uniek. Tijdens een telefoontje met M. worden zoveel mogelijk concrete feiten en details over een gebeurtenis, persoon of locatie doorgenomen. Daarnaast moeten we je anonimiteit kunnen waarborgen. Niet ieder telefoontje wordt een melding. Er moet sprake zijn van een strafbaar feit of de voorbereiding van een strafbaar feit. Vage of algemene beschrijvingen zijn onvoldoende. Daarom zal de medewerker bijvoorbeeld vragen naar:
Wie?
- een naam of adres van een persoon;
- waar die persoon werkt;Wat?
- details over wat hij heeft gezegd of gedaan;
- wat is de persoon precies van plan;
- een wapen dat is gebruikt;
- een kenteken van een auto.Waar?
- de precieze locatie waar de gebeurtenis heeft afgespeeld;
- Wat is de naam van de school, uitgaansgelegenheid et cetera?Wanneer?
- een datum en tijdstip. - Hoe beschermt M. mijn anonimiteit?
Bij M. werkt een klein team met intern opgeleide medewerkers. We hebben maar één doel voor ogen: jouw anonimiteit beschermen.
- We staan volledig los van de politie
- We zien geen telefoonnummer of IP-adres
- We nemen geen gesprekken op
- We slaan geen gegevens op
- We werken niet met openbare systemen, zoals WhatsApp
- Je hoort nooit meer van ons na je meldingVerantwoordelijkheid beller:
- Zorg dat je in een omgeving bent waar je ongestoord en anoniem kan bellen
- Verwijder het telefoonnummer van M. uit je telefoon - Ik heb per ongeluk toch mijn naam genoemd, wat nu?
Het is een automatisme om je naam te noemen aan het begin van een telefoongesprek. Als je per ongeluk toch je naam noemt is dat geen probleem. Onze medewerkers doen niets met die informatie. Wij zorgen ervoor dat niets uit de melding met jou in verband kan worden gebracht.
- Ik heb gebeld. Waarom neemt M. mijn melding niet aan?
Niet elk telefoontje wordt een melding. Een melding wordt bijvoorbeeld niet doorgezet als:
- We jouw anonimiteit niet kunnen waarborgen. Bij M. ben je altijd anoniem. Maar ben je ook anoniem voor de persoon waarover je meldt? Gaat de dader niet aan jou denken? Die vraag wordt altijd gesteld. Als jou bijvoorbeeld iets in vertrouwen is verteld, maken we geen melding.
- De melding niet voor M. bedoeld is, bijvoorbeeld omdat het over een overlastsituatie gaat.
- De informatie te weinig concrete feiten bevat. De medewerker van M. beoordeelt of je genoeg feiten weet over een persoon, gebeurtenis of locatie. De politie en andere opsporingsdiensten moeten de melding kunnen gebruiken in hun onderzoeken. - Is M. bereikbaar tijdens de feestdagen?
M. is (met uitzondering van Eerste Kerstdag en Nieuwsjaarsdag) op feestdagen telefonisch bereikbaar tussen 9.00 en 17.00 uur. Daarnaast is het 24/7 mogelijk om online te melden.
Online melden bij M.
- Wat gebeurt er met mijn online melding?
De medewerkers van M. ontsleutelen en lezen het online meldformulier. Als jouw anonimiteit gewaarborgd kan worden en de informatie concreet en volledig genoeg is maken zij een melding met relevante informatie uit het formulier. Uit de melding die M. maakt is niet af te leiden wie deze informatie heeft doorgegeven en of dat online of telefonisch is gebeurd.
- Hoe beschermt M. mijn anonimiteit?
Er zijn technische en organisatorische maatregelen genomen om jouw anonimiteit te beschermen. Uit de meldingen die M. maakt is niet af te leiden wie deze informatie heeft doorgegeven en of dat online of telefonisch is gebeurd. Het is belangrijk dat je zelf zorgt voor goede privacybescherming op jouw eigen systeem.
- Gebruik een up-to-date besturingssysteem en browser
- Gebruik een virusscanner, firewall en anti-spyware
- Open een private browser / privévenster
- Wis na afloop je browsergeschiedenis en cookies
- Meld alleen als je zeker weet dat meer mensen over de informatie beschikken
- Praat met niemand over het feit dat je een melding hebt gedaanBen jij het enige slachtoffer en zijn er geen getuigen, dan kan je niet bij M. melden. We adviseren je om naar de politie te gaan.
- Wat gebeurt er als ik per ongeluk informatie over mijzelf in de melding heb gezet?
De medewerkers van M. verwijderen alle herleidbare informatie uit het ingevulde meldformulier en maken in een ander systeem een nieuwe anonieme melding. Deze melding wordt pas verzonden na een extra controle door een tweede medewerker. Uit de informatie die partners via M. ontvangen is niet af te leiden wie de informatie heeft doorgegeven. Informatie die kan wijzen op jouw identiteit wordt nooit doorgestuurd. Het online meldformulier wordt vervolgens verwijderd van de systemen van M.
- Wordt mijn melding altijd doorgegeven?
Nee, we maken bijvoorbeeld geen melding als:
- We jouw anonimiteit niet kunnen waarborgen. Bij M. ben je altijd anoniem. Maar ben je ook anoniem voor de persoon waarover je meldt? Gaat de dader niet aan jou denken? Het antwoord op die vraag is belangrijk om jouw anonimiteit te kunnen waarborgen.
- De melding niet voor M. bedoeld is, bijvoorbeeld omdat het over een overlastsituatie gaat.
- De informatie te weinig concrete feiten bevat. De medewerker van M. beoordeelt of je genoeg feiten weet over een persoon, gebeurtenis of locatie. De politie en andere opsporingsinstanties moeten de melding kunnen gebruiken in hun onderzoek.Wil je weten of wij jouw informatie kunnen doorgeven? Meld dan telefonisch via 0800-7000.
- Welke maatregelen moet ik als melder zelf nemen?
Het is belangrijk dat je zelf zorgt voor goede privacybescherming op jouw eigen computer, tablet of smartphone:
- Gebruik een up-to-date besturingssysteem en browser
- Gebruik een virusscanner, firewall en anti-spyware
- Open een private browser / privévenster
- Wis na afloop je browsergeschiedenis en cookies
- Meld alleen als je zeker weet dat meer mensen over de informatie beschikken
- Praat met niemand over het feit dat je een melding hebt gedaan - Kan ik alle browsers en devices gebruiken?
M. adviseert om gebruik te maken van een up-to-date besturingssysteem en browser. Sommige verouderde browsers worden niet ondersteund.
Ieder gesprek is uniek. Tijdens een telefoontje met M. worden zoveel mogelijk concrete feiten en details over een gebeurtenis of persoon doorgenomen. Daarnaast moeten we je anonimiteit kunnen waarborgen. Niet ieder telefoontje wordt een melding. Er moet sprake zijn van een strafbaar feit of de voorbereiding van een strafbaar feit. Vage of algemene beschrijvingen zijn onvoldoende. Daarom zal de medewerker onder andere vragen naar:
In deze korte animatie leggen we de werkwijze van online melden bij M. uit. Een melding wordt binnen 24 uur verwerkt. M. verwerkt de online meldingen dagelijks tijdens openingstijden van de telefonische meldlijn. Bij urgente spoedsituaties belt u onze meldlijn 0800-7000 of de politie.
Wie
- Een naam of adres van een persoon.
- Waar die persoon werkt.
Wat
- Details over wat hij heeft gezegd of gedaan.
- Wat is de persoon precies van plan?
- Een wapen dat is gebruikt.
- Een kenteken van een auto.
Waar
- De precieze plaats waar de gebeurtenis heeft afgespeeld.
- Wat is de naam van de school, uitgaansgelegenheid, et cetera.
Wanneer
- Een datum en tijdstip